torsdag 22 april 2010

Bagels

Idag har jag provat att baka bagels, det som skiljer bagels från att baka andra bröd är att dom ska kokas innan dom ska gräddas i ugnen för att få en tätare och segare konsistens. Själva kokningen var enklare än jag trodde bröden höll ihop fint. Jag gjorde ganska stora hål när jag formade degen till ringar för att jag var rädd att dem skulle jäsa ihop annars men det gjorde dom inte och en del hål blev lite väl stora så det blir mindre ringar nästa gång. Tänk också på att mjöla plåten ordentligt när dom ska jäsa för annars är det svårt att få upp dom när de ska kokas. Mina bagels blev lite platta men väldigt goda!

Jag har fyllt min bagel med creamcheese, rökt skinka, avokado och tomat, mums!

Receptet kommer från "bröd från brunkebergsbageri"

Inga kommentarer: