tisdag 2 juli 2013

Irishcream coffee med Oreorippel

Ännu en glass från Lomelinos glass och detta är nog den godaste jag gjort!!
Krämig kaffeglass med en sjukt god Oreorippel, detta måste ni testa!
Jag har ändrat lite i orginalreceptet och jag tog också Kahlua istället för baileys eftersom det var det jag hade hemma.

Kaffeglass med Oreorippel

Oreorippel
12 Oreokex
3 msk kahlua eller annan sprit
3 msk mjölk

Mortla kexen i en bunke och tillsätt sprit och mjölk och blanda till en tjock sås.
Ställ i kylen.

Glasss
3 dl mjölk
3 dl grädde
5 tsk snabbkaffe pulver
4 äggulor
1 1/2 dl socker
en nypa salt
1/4 - 1/2 dl Kaluha eller någon annan sprit


Koka upp mjölk och grädde.
Ta från plattan och rör i kaffepulvret.
Vispa ihop ägg, socker och salt.
Häll över gräddmjölken och häll sedan tillbaka i kastrullen.
Värm under omrörning till 85 grader.
Häll i spriten och låt sedan svalna i en bunke.
Ställ i kylen några timmar eller över natten och kör sedan i glassmaskin.
Lägg glassen i en låda (eller flera) och varva med Oreorippel och frys in.

3 kommentarer:

Kavorka sa...

Hej! =)

Verkar vara ett riktigt gott recept, jag har dock en fråga:

1/2 Kaluha låter mycket inte så att det ska vara en halv deciliter eller matsked?

Tack på förhand!

Ps: Testade dina nattjästa frallor med lite grahamsmjöl i, jättegott och uppskattat av hela familjen!

Kristin sa...

Haha, ja en halv flaska Kaluha blir nog lite mycket.
1/2 dl skulle det stå men beroende på vad man har för sprit kan man ta mellan 1/4 dl och 1/2 dl.
Kul att du gillade de nattjästa frallorna!

Sara sa...

Den här glassen var vansinnigt god Kristin!! Kaffe, choklad och sprit i en gudomlig kombo! Jag tror att jag ska prova att göra den någon dag (vet inte riktigt när jag ska hinna bara)!