söndag 3 april 2011

Mönsterpraliner

Jag har skaffat mig en ny pralinform, en magnetform närmare bestämt. Den är dyrare än en vanlig form men åh så fina mönster man kan få på sina praliner, jag är supernöjd. Man använder formen som en vanlig pralinform men man fäster ett överföringsark i botten innan man gjuter skalen.
De vita chokladpralinerna fick en fyllning av hallontryffel och titta så snygga de blev!



Formen har jag köpt på chokladgallerian där de också säljer glykos (som jag ofta använder i mina pralinfyllningar) i stor förpackning till ett bra pris.

Hallontryffel

65 g Hallonpuré
20 g glykos
150g vit choklad
25g smör

Koka upp fruktpuré och glykos.
Hacka chokladen och häll över fruktpurén.
Rör tills all choklad är smält.
Blanda i det rumstempererade smöret.
Låt svalna och fyll sedan de färdiga skalen.

16 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

åhh vad snygga! När ska du börja sälja praliner? :P

sana sa...

riktigt vackert!!

Sara sa...

Jätte fint! :-D

Kristin sa...

Tack så mycket!
tulipan: sälja vet jag inte, de är ju så goda att äta upp själv ;-)

Anonym sa...

proffsigt

M A T B L O G G E N sa...

Verkligen jättefina chokladpraliner! :-)

Katarina sa...

Jättefina :)

B sa...

Superfina!

Bullmamma sa...

Superfina!

Erica sa...

Supersnygga! Och de ser riktigt goda ut. :-9

esters hörna sa...

Otroligt vackra! Tack för tipset! :)

Anonym sa...

Så fantastisk herlige praliner. Hvordan får du bringebærfyllet inni pralinenre? Er det vanskelig å lage praliner?

Lina

Kristin sa...

Man gjuter först ett chokladskal som man sedan fyller med hallontryffeln. här är några bilder:
http://sockerblomman.blogspot.se/2010/02/pralintillverkning.html

Det är lite pilligt att göra praliner men det går lättare efter några gånger!

Anonym sa...

Vill du dela med dig av receptet på hallontryffeln? Den ser grymt god ut! Din blogg inspirerar :D

Kristin sa...

Tack så mycket!
Nu har jag uppdaterat inlägget så att receptet på hallontryffel finns med!
Tänk på att detta recept är tänkt till gjutna skal så tryffeln blir ganska lös. Vill man rulla kulor får man tillsätta mer choklad.

Emma sa...

Tack så hemskt mycket!
Jag ska gjuta pralinskal av vit choklad så det blir nog perfekt :-)