onsdag 20 mars 2013

Angel food cake

När jag gör glass eller vaniljkräm går det åt en hel del äggulor, vilket gör att jag får en massa äggitor över. Det känns inte bra att bara slänga dem så därför vill jag gärna göra något med dem. Det går bra att frysa äggvitor men man kan ju inte fylla hela frysen så därför provade jag detta recpet som innehåller hela 10 st äggvitor!
Kakan blev god, ingen ny favorit men helt okej. Jag serverade den med vispad grädde och sylt och det passade bra till!

Receptet kommer från Två systrars söta


Angel food cake
10 äggvitor
1 tsk ättiksprit 
2 dl strösocker
3½ dl florsocker
2½ dl vetemjöl special
3 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
Vispa äggvitor och ättiksprit till hårt skum.
Tillsätt strösockret gradvis under fortsatt vispning.
Sikta ihop florsocker, mjöl, vaniljsocker och salt.
Vänd försiktigt ner i äggvispet lite i taget.
Häll smeten i en osmord rund och hög bakform - Fast min kaka fastnade så jag tänker smöra nästa gång.
Knacka på formen försiktigt för att få bort eventuella luftbubblor.
Grädda i 175 grader i 40 minuter eller tills kakan känns fast när du trycker lätt med ett finger.
Vänd formen omedelbart upp och ner på ett galler.
Låt kakan svalna under formen, Klart

Inga kommentarer: