torsdag 5 december 2013

Sticky mudcake

Detta blev en smarrig kladdkaka med chokladkolatopping!
Receptet kommer från Matplatsen men jag har gjort några små ändringar.
 

Sticky Mudcake

kaka
4 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
150 g mörk choklad
200 g smör

topping
1 1/2 dl vispgrädde
3/4 dl socker
3/4 dl sirap
50 g mörk choklad
75 g smör

Smält smöret och chokladen i en kastrull på svag värme.
Rör i sockret och sedan äggen ett i taget. Rör sedan i mjöl och bakpulver till en jämn smet.
Smöra och bröa en form med avtagbar kant.
Häll i smeten och grädda i 225 C 10-15 min. Kakan ska vara ordentligt kladdig så ha inte inne den för länge!!! För mig räckte 10 minuter. Låt svalna.

Blanda alla ingredienser till toppingen utom smöret i en kastrull.
Låt koka tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn smet.
Bred toppingen över kakan och låt den kallna i kyl.

2 kommentarer:

Suzanne BakeBelieve sa...

Mudcake, så underbart! Jag gjorde en mississippi mud pie tidigare i höstas som var helt magisk. Mumsigt!

Lilla-syster Gilbert sa...

Gud vilken fin blogg du har Kristin med massa underbara recept !! Blev så paff när jag klicka runt på olika bloggar och så kom du upp :) Hihi!

Jag hoppas allt är bra med er? Tack för senast förresten ;-) Kram!