måndag 9 januari 2012

Apelsin&Saffranspralin

Den här pralinen gjorde jag ur Jan Hedhs bok Choklad-mer av det goda. Det är ett lite mer avancerat recept men det tycker jag också är kul att göra ibland!
Pralinen blev ganska god med stark smak av saffran och apelsin.



Apelsin&Saffranstryffel

135g mörkchoklad
100g apelsinsaft som reducerats till 20g
50g vispgrädde
25g honung
1g saffran
20g äggula (1st)
20g apelsinkoncentrat (hälften apelsin hälften socker som mixas ihop)
25g smör

Hacka chokladen och lägg i en bunke.
Vispa samman reducerad apelsinsaft, grädde, honung, saffran och äggula i en kastrull.
Värm upp under omrörning tills det börjar tjockna, max 85 grader.
Sila apelsinkrämen över chokladen och rör om så att chokladen smälter. Tilsätt apelsinkoncentratet.
Rör i smöret vid 35-40 grader.
Låt svalna och fyll sedan i skal.

2 kommentarer:

Sweet Passion sa...

hej,ja tycker de är så intressant med att göra sina egna praliner,nu äntligen har jag fått pralinform och 2 kg choklad,dopsett så nu vill ja bara börja,men undrar om du skulle kunna göra steg för steg beskrivning på nån lätt pralin,vore super skoj

Kristin sa...

Hej, Vad kul att du köpt en pralinform, det tar lite tid när man ska göra för praliner första gången men det är så roligt när de är färdiga!
Jag har tänkt att göra en steg för steg beskrivning men jag behöber ta lite bilder på det först.
Så länge får du gärna fråga om det är något du undrar!