lördag 29 september 2012

Schwarzwaldtårta

När min pappa fyllde år bakade jag tårtor till kalaset, det blev tre stycken schwartzwaldstårtor.
 Denna klassiska tårta har jag aldrig gjort förut och jag hittade lite olika recept på den, både med marängbottnar och med halvhårda nötbottnar fyllda med antingen naturell grädde eller blandad med vaniljsås.
 Jag gjorde halvhårda nötbottnar med naturell grädde i mellan. Bottnana gjorde jag på 6 äggvitor istället för 4 som det var i de flesta recept, det tyckte jag blev lagom tjocka bottnar.
Tårtorna blev mycket goda!


Schwardzwaldstårta
6 äggvitor
3 1/2 dl florsocker
200g hasselnötter

5 dl grädde
100g mörk choklad
Kakao

Vispa äggvitorna till ett skum.
Tillsätt sockret under vispning.
Mal eller mixa nötterna till ett mjöl.
Vänd ner nötmjölet i äggsmeten.
Bred ut 3 runda bottnar och grädda på 150 grader i ca 20-25 minuter.
Låt bottnarna svalna.
Temperera den mörka chokladen och bred ut tunnt på ett bakplåtspapper låt svalna lite( i kyl går bra) och skär sedan ut rutor innan chokladen stelnat helt.
Vispa grädden lägg ihop bottnarna med grädde i mellan. Bred grädde runt tårtan och spritsa lite fint. Dekorera med chokladplattor och avsluta med att sikta över kakao.

Jag gjorde bottnarna 2 dagar innan och la ihop tårtan strax innan servering.
Jag kan tänka mig att det kan vara gott att smaksätta grädden med t.ex. rivet apelsinskal eller en skvätt rom.

1 kommentar:

Marja sa...

Vilken tjusig tårta! Perfekt till födelsedagar :)