onsdag 29 maj 2013

Lomelinos glass & Citronglass

I förra veckan var Linda Lomelino på min Ica och signerade böcker. Jag passade då på att träffa henne och köpa hennes nya bok Lomelinos glass!
Boken inleds med bra tips om hur man gör glass och sedan massor av goda recept och fina bilder.
Boken är verkligen sjukt snygg och man blir verkligen inspirerad att göra glass, helst med en gång!
Eftersom jag inte hade ingredienser hemma till tiramisuglassen som jag helst ville prova gjorde jag citronglass. Jag hade i en extra äggula och lite mer grädde för att göra den extra krämig och även en skvätt limoncello. Det blev en frisk glass som passar bra varma dagar, mycket gott!!



Citronglass

3 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl socker
3 äggulor
1/2 msk rivet citronskal (ca 1 citron)
1 dl pressad citron (ca 2 citroner)
1 msk limoncello

Koka upp grädde, mjölk och socker.
Vispa upp äggulorna och vispa ner den varma gräddmjölken.
Häll tillbaka till kastrullen och värm under omrörning till 85 grader.
Häll pressad citron, citronskal och limoncello i en skål och rör ner den varma blandningen.
Ställ i kylen och låt stå några timmar eller över natten.
Kör i glassmaskin och frys in!

Inga kommentarer: