lördag 19 september 2009

Lakritscookies

Det första receptet jag provade ur min nya bok var lakritscookies. Dom blev verkligen jätte goda och jag kan inte sluta äta av dom...
225 g smör
2 1/2 dl farinsocker
2 dl socker (kom på nu att jag missat att ha i vanilgt socker men det gjorde tydligen inget!)
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 kick (lakritskola) skuren i bitar
75 g vitchoklad
75 g pekannötter
1/2 msk kakao

Rör ihop smör och socker och vaniljsocker. Tillsätt äggen.
Blanda ihop mjöl, kakao och bakpulver och rör ner det.
blanda i lakrits, nötter och choklad.

Rulla ca 30 bollar av degen lägg dem på en plåt och platta till lite.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.
Lakritsen rinner ut lite men stelnar igen när kakaorna svalnat.

1 kommentar:

Sara sa...

Provade att baka de här kakorna igår. Per och Annika var smakpanel: mycket mumsiga kakor! Smakade härligt mycket av pecannötterna! Frasiga i kanterna och lite gött sega i mitten.
Ser fram emot fler recept ur den boken!
Kram