måndag 7 september 2009

Nöt-kola kakor

Dessa godis kakor hittade jag i boken "mitt eget kafé" av Mia Öhrn, en mycket inspirerande bok med många goda recept. Godast blev kakorna om man äter dom lite halvfrysta!

Botten
100g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 krm salt

Smält smöret. Rör i socker och sedan ägg. Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten.
Klä en ugnsform ca 20x30 cm, med bakplåtspapper. Häll ut smeten och grädda i nedre delen av ugnen 8-10 minuter i 200 grader. låt svalna.

Nöt-kola
150 g hasselnötter
2 burkar kondenserad mjölk
50g smör
2 msk ljus sirap

Rosta nötterna i en ugnsform ca 10 minuter i 225 grader. Gnugga bort skalen.
Häll kondenserad mjölk, sirap och smör i en kastrull. koka upp under omrörning och låt småkoka under omrörning i ca 20 minuter tills krämen börjar tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten.
Blanda i nötterna och bred fyllningen på chokladbottnen i jämnt lager, låt svalna.

Topping
200g mörk choklad
Smält chokladen och bred ut den på kakan i formen, låt den stelna i kyl.

Skär upp kakan i bitar, går bra att förvara i kyl eller frys.

2 kommentarer:

Kajsa - kajsas kondis sa...

Tack för din gulliga kommentar!

Man kan köpa modelleringschoklad från nätbutikerna (dekoreramera, kakburken m.fl.) men jag gjorde min av choklad, glykos och sugarpaste, jag tyckte den blev bra.
Ska lägga ut receptet på bloggen ikväll.

Kajsa - kajsas kondis sa...

Oj receptet glömde jag tydligen lägga ut. Det kommer lite senare i veckan på min blogg. Har några andra bilder jag vill publicera först.