tisdag 27 juli 2010

Saras födelsedagstårta

Det är här årsts födelsdagstårta till min syster!
Tårtan består av ljusa bottnar, jordgubbar&hallon och lemoncurdgrädde.

Vanligtvis täcker jag mina tårtor med sugarpaste men jag tycker inte att det är speciellt gott utan använder det mest för att den är helt vit så det blir fina färger. Till den här tårtan provade jag att göra marshmallowsfondant (MMF) efter det här receptet. Som ni ser på bilden så blev det en del fläckar av florsockret så nästa gång blir det att sitka florsockret eller knåda bättre? MMF:en var mycker mjukare än sp så jag tyckte den var svår att arbeta med så jag blandada i lite Sp den här gången. Det bästa var smaken som var mycket godare än sp, det smakar såklart marshmallows!

9 kommentarer:

TårtOlga sa...

Florsockret ska alltid siktas när man gör egen MMF, annars blir det så som på bilden - små hårda prickar. Jag tycker också att MMF är godare än färdig sugarpaste och man kan göra den syrlig genom att tillsätta citronsyra som man smälter i en sked varmt vatten.

Erika - Bakglädje sa...

Vilken vacker tårta!

Cupcakesfluffan sa...

Jättefin tårta

Kristin sa...

Tack så mycket!

tårtolga: okej då ska jag sikta nästa gång!

Tulipan´s bakverk sa...

Hej!

Jag kollade upp MMF för en längre tid sedan på youtube.. och amerikanarna kör den i bakassistenten med degkrok för att knåda den lääänge för att just få till en jämn deg.
Och eftersom jag då inte hade någon assistent så fick jag knåda riktigt länge innan jag fick till det. Däremot så behöver du inte vara rädd att knåda in extra mycket florsocker, för det behövs rätt mycket mer än vad som står i recepten för att få till en sån deg så att man kan använda den och att den blir fin. Blir den sen för torr alltså du ändå har fått i för mycket florsocker är det bara att hälla på lite mer olja :) Den är därför mycket lättare att hantera. Gör man blommor och framförallt figurer så är det mycket lättare än med SP.
I min blogg har jag recept på MMF och den tycker jag är jätte bra. Jag kollade dock inte upp din länk så det kan juh vara rätt likadant recepten emellan :)
Men som sagt. knåda jättelänge och gärna med assistent och häll på mer florsocker än vad som står. Så kommer du att se att du får en helt otroligt härlig massa att jobba med. Tar ett litet tag att vänja sig möjligen ;)

Ett litet tips åxå när jag ändå är igång.

Jag smaksätter min MMF med essenser när jag gör den.. blir mycket godare på tårtorna då ;)

Kram Stina

Kristin sa...

Tack så hemskt mycket för tipsen! Smart att smaksätta MMF:en det ska jag också prova.

Sanna sa...

Jättefin!Du e så duktig Maria!!

Sanna sa...

Oops..såg nu att jag hamnat på fel blogg. Det var visst inte min kompis Marias blogg, men dina kreatioenr är oxå jättefina!

Anonym sa...

Tack for intressant blogg