lördag 15 januari 2011

Bouillabaisse med lax och räkor

Jag tänkte att jag skulle vara med i Kalasgotts matutmaning denna månad som har temat Bouillabaisse.
Bouillabaisse är något jag är mycket förtjust i men aldrig provat att laga själv. I min variant hade jag i lax och räkor, stora bitar av fänkål, ugnsbakade tomater (som jag tycker får så god smak) och smaksatte med saffran. Jag serverade grytan med aioli och det blev verkligen supergott!



Bouillabaisse med lax och räkor:

300g räkor med skal
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta, krossad
1/2 msk fänkålsfrön
1 1/2 liter vatten
Salt&peppar

Skala räkorna, spara de skalade räkorna till senare.
Stek räkskalen tillsammans med grovt hackad lök, vitlök och fänkålsfrön en liten stund.
Späd med vatten och låt koka upp och sjud sedan minst 1/2 timma.
Sila bort räkorna och löken.

4 stora potatisar
1 fänkål
3 morötter
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 g saffran
1 1/2 dl vitt vin
1 paket krossade tomater
1/2 purjolök
3 tomater
ev. 1-2 msk färdig skaldjursfond
500g laxfilé

Koka potatisen.
Skär fänkålen i bitar, skiva morötterna, hacka löken och skala och riv vitlöken.
Stek detta tillsammans med saffran i olja i en stor gryta.
Tillsätt vitt vin, krossade tomater och skaldjursfonden.
Koka upp och låt sedan småkoka tills morötterna blivit mjuka.
Skiva purjolöken och tillsätt den i grytan efter en stund.
Tillsätt eventuellt färdig skaldjursfond om du vill ha mera smak.
Dela tomaterna i klyftor, ringla över olivolja och salt&peppar och ugnsbaka dom i 200grader ca 10-15 minuter.
Skär den kokta potatisen i bitar rör ner i grytan.
Skär laxen i bitar. Dra kastrullen från plattan och lägg i laxen. Låt stå ca 5 minuter tills laxen är färdig.
Lägg upp grytan i skålar och toppa med räkor och ugnsbakade tomater.
Servera gärna med en klick aioli.
Klart!

1 kommentar:

Daniella - BakeCake sa...

Oj så god den såg ut!!

Jag har just nu en tävling på BakeCake där jag efterlyser en tårta! Kika in för att läsa mer. Ha det jätte bra! Kram!