tisdag 1 november 2011

Mitt kompakta surdegsbröd

När jag bakar med surdeg har jag alltid i lite jäst för att hjälpa till med jäsningen. Jag tänkte att det skulle vara kul att baka ett bröd helt utan jäst. Jag valde ett enkelt recept på ett ljust surdegsbröd ur Baka nr5 2011.
Jag tyckte att min vetesurdeg såg fin och bubblig ut innan användning. Degen la jag i en brödkorg som fick stå 24 timmar i kylen. Jag tyckte att det jäste ganska bra, sedan stjälpte jag degen på en varm plåt och in i ugnen. Där hände tyvärr nästan ingenting så det blev ett ganska platt bröd jag tog ut...
Jag smakade så klart ändå på brödet och det var gott men väldigt kompakt!

Nu gäller det att ta hand om mina surdegar ännu bättre så att jag snart kan ge mig på ett nytt försök.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bara en tanke; Efter att du tagit ut den ur kylen, lät du den stå i rumstemperatur? Med vänliga hälsningar Kristina