lördag 9 februari 2013

Dulche de leche glass

Det här är nog den godaste glass jag gjort! Jag smaksatte själva glassen med dulche de leche och ripplade även i dulche de leche i den färdiga glassen, det blev verkligen supergott tycker jag! 
Det enda som skulle kunna göra den här glassen ännu godare är om man toppade den med karamelliserade nötter, det får det bli nästa gång!
Inspirationen till receptet fick jag av Cupcakesfluffan


Dulche de leche glass
 
1 burk kondenserad mjölk
4 dl vispgrädde
3 dl mjölk
6 äggulor
1 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver

Börja med att koka den kondenserade mjölken, täck hela den oöppnade burken med vatten i en kastrull och koka ca 2,5 timme. Låt burken svalna.
Koka upp grädde och mjölk i en kastrull. Ställ den åt sidan
Vispa upp äggulorna, socker och vaniljpulver. 
Vispa ned gräddmjölken i äggblandningen, och häll sedan tillbaka alltsamman i kastrullen.
Värm under omrörning till 85 grader.
Blanda ner 2/3 av den kondenserade mjölken.
Häll över glasskrämen i en skål och låt den svalna. Ställ i kylen några timmar eller över natten.
Kör glasskrämen i glassmaskin.
Varva sedan glass med resterande kondenserad mjölk i en form eller flera små formar och frys in!

1 kommentar:

Bland bakverk och kastruller sa...

Kan tänka mig att detta är riktigt gott, jag har precis fått upp ögonen för dulche de leche. Så gott!!!