torsdag 16 augusti 2012

Vaniljglass med Tonkaböna

I julas (ja det var ett tag sen) fick jag ett fint paket av min syster innehållandes Bourbon & Tahitivanilj, Valrohnachoklad, Ceylonkanel och Tonkabönor. Tonkaböna är en krydda jag aldrig använt eller smakat förut så den tyckte jag var väldigt spännande. Smaken på bönan är svårdefinerad men beskrivs som vanilj, lakrits, dragon & kola. Själv tycker jag den påminner lite om bittermandel. Efter lite funderande bestämde jag mig för att använda tonkabönan som smaksättning i vaniljglass. Glassen blev mycket god och jag gillade smaken av tonkabönan!
Vill du köpa tonkabönor så finns de att beställa här




Vaniljglass med tonkaböna

3 dl grädde
4 dl mjölk
1 vaniljstång
6 st tonkabönor
6 äggulor
2 dl socker

Koka upp grädde och mjölk tillsamans med delad och urskrapad vaniljstång och tonkabönor (de ska vara hela).
Vispa äggulor och socker pösigt och häll i den varma gräddmjölken under vispning.
Häll tillbaka allt i grytan och värm under omrörning till 85 grader, det får inte koka.
Häll glassmeten i en bunke och kyl.
Låt glassmeten stå några timmar eller över natten i kylen för att mogna.
Sila bort vaniljstången och kör sedan i glassmaskin.

Jag brukar ställa glassmeten i frysen 30 minuter innan jag kör den i glassmaskinen, för att min glassmaskin ska orka frysa glassen ordentligt.

1 kommentar:

Sara sa...

Mmm, den var ju faktiskt riktigt mumsig den där glassen! En lite djupare, mustigare smak!